Polski Angielski Niemiecki Czeski

14-16 września w Jeleniej Górze

14-16 września w Jeleniej Górze Print
14 - 16 września
XXXV Drużynowe Mistrzostwa Polski w Turystycznych Imprezach na Orientację, VI runda Pucharu Polski w Marszach na Orientację ‘2012; w dniu 14 września - godz. 20.00 uroczyste otwarcie Mistrzostw (baza), odprawa techniczna, godz. 21.00 wyjazd na start etapu I; w dniu 15 września - godz. 0.30-3.00 powroty z tras; godz. 9.00 wyjazd na start etapu 2, godz. 9.30-15.30 rywalizacja na trasach; godz. 17.00 etap niespodzianka dla chętnych; godz. 21.00 zakończenie; w dniu 16 września - godz. 10.00 wycieczka do Muzeum Karkonoskiego; informacje 75 - 75 410 22 lub 602 30 51 24 - baza bursa szkolna przy ul. Jana Kilińskiego 5/7
Zarząd Główny PTTK, Komisja Imprez na Orientację, PTTK Oddział „Sudety Zachodnie” Jelenia Góra, Mecenat Miasta Jelenia Góra
***


14 września - piątek


Polsko-Niemiecki Konkurs Fotografii Górskiej
XVII Biennale Fotografii Górskiej jest kontynuacją Biennale odbywającego się od 1980 roku w Jeleniej Górze, tym razem ze współpracą artystyczną uczestników z Niemiec. Jest wymianą doświadczeń pomiędzy artystami z Polski i z Niemiec. Wystawa pokonkursowa będzie prezentowana w Muzeum Karkonoskim od 14 września. Projekt realizowany w ramach Funduszu Małych Projektów Polska-Saksonia 2012-2014

Polsko-Czeskie Karkonosze - Festiwal Fotografii Górskiej. Projekt zakłada szereg artystycznych przedsięwzięć mających na celu przybliżenie Jeleniogórzanom i turystom twórczości fotografików mieszkających po polskiej i czeskiej stronie Karkonoszy. Poprzez prezentację w galeriach jeleniogórskich, m. in. w Muzeum Karkonoskim w Jeleniej Górze, historycznych fotografii pochodzących z kolekcji Okręgowego Muzeum w Trutnowie. Będziemy mieli szansę zapoznać odbiorców z twórczością czeskich fotografów z początku ubiegłego wieku. Kolejne wystawy projektu to prezentacje wystaw uznanych czeskich fotografików zajmujących się tematyką karkonoską oraz pokazy fotografii amatorów, fascynatów fotografii i Karkonoszy mieszkających w Trutnowie. Projekt zapoczątkowały warsztaty fotograficzne, które odbyły się w schronisku „Odrodzenie” w dniach 23 czerwca - 1 lipca 2012 r. Wzięli w nich udział zaproszeni fotograficy i wykładowcy z Czech oraz z Polski. Rezultatem projektu będą wystawy fotografii poświęcone tematyce karkonoskiej. Prace wykonano za pomocą tradycyjnych, wręcz dziewiętnastowiecznych technik fotograficznych (szlachetne rękodzieło):
-   indywidualna wystawa artysty fotografika z Czech,
-   historyczna wystawa ze zbiorów Okręgowego Muzeum w Trutnowie,
-   zbiorowa wystawa fotografii o tematyce karkonoskiej zrealizowana przez autorów czeskich,
-   powarsztatowa wystawa zrealizowana przez autorów czeskich i polskich.
Projekt realizowany w ramach Funduszu Mikroprojektów Nisa-Nysa POWT RCz-RP 2007-2013 (info JCK)

-    otwarcie wystawy pokonkursowej XVII Biennale Fotografii Górskiej oraz Polsko-Niemieckiego Konkursu Fotografii Górskiej, wernisaż wystawy powarsztatowej „Karkonosze 2012” - godz. 12.00 w muzeum przy ul. Jana Matejki 28 (ekspozycja czynna do dnia 15 października)
-    otwarcie wystawy „Polsko-Czeskie Karkonosze” - godz. 13.30 w Galerii „Pod Brązowym Jeleniem” JCK przy ul. 1 Maja 60 (ekspozycja czynna do dnia 8 listopada)
-    otwarcie wystawy historycznej „Schroniska karkonoskie” ze zbiorów Muzeum Podkarkonoskiego w Trutnowie - godz. 14.30 w Galerii Małych Form Książnicy Karkonoskiej przy ul. Bankowej 27 (ekspozycja czynna do dnia 27 września)
-    otwarcie wystawy Jiriego Hava „Karkonosze” - godz. 15.30 w Galerii „Korytarz” JCK przy ul. Bankowej 28/30 (ekspozycja czynna do dnia 15 października)
-    spotkanie autorskie z Kazimierzem Pichlakiem „Świat gór” - godz. 17.30 w sali widowiskowej JCK przy ul. Bankowej 28/30
-    spotkanie autorskie z Kazimierzem Jankowskim „Góry dalekie i bliskie” - godz. 19.00 w sali widowiskowej JCK przy ul. Bankowej 28/30
Miasto Jelenia Góra, Jeleniogórskie Centrum Kultury, Muzeum Karkonoskie, Jeleniogórskie Centrum Informacji i Edukacji Regionalnej „Książnica Karkonoska”
***

otwarcie wystawy z okazji 60-lecia GOPR „60 lat ratownictwa górskiego w Sudetach”; ekspozycję tworzą fotografie Daniela Antosika, fotoreportera Nowin Jeleniogórskich, który od 15 lat towarzyszy ratownikom górskim w ich codziennej pracy i akcjach w Karkonoszach; wystawa opowiada o akcjach, radości i smutku, stracie przyjaciół; obok kadrów ze szkoleń ratowników, akcji pomocowych w górach zakończonych sukcesem, autor pokazuje dwie akcje zakończone tragicznie: z 8 lutego 2005 roku w Kotle Małego Stawu, kiedy w lawinie zginęło dwóch ratowników GOPR oraz z 23 marca 2008 roku w Białym Jarze, kiedy zginął Szymon Kempisty - godz. 13.00 w muzeum przy ul. Jana Matejki 28 (ekspozycja czynna do dnia 21 października)
Muzeum Karkonoskie
***

seminarium z okazji 60-lecia GOPR; w programie: godz. 10.30-11.00 sto lat ratownictwa w Karkonoszach - Andrzej Jawor, godz. 11.15-11.45 powstanie Grupy Wałbrzysko-Kłodzkiej - Jan Gembarowski, godz. 11.45-13.30 przerwa (w przerwie: otwarcie wystawy  XVII Biennale Fotografii Górskiej i wystawy 60 lat ratownictwa górskiego w Sudetach), godz. 13.30-14.00 rozwój technik ratowniczych w ratownictwie górskim, godz. 14.00-14.30 ratownictwo z powietrza - Jacek Kieżuń, godz. 14.45-15.45 dyskusja, podsumowanie - muzeum przy ul. Jana Matejki 28 (wstęp wolny)
Muzeum Karkonoskie
***

spotkanie z Haliną Morcinek, autorką wystawy fotografii „Autoportret” - godz. 17.00 Galeria Skene, Teatr im. Cypriana Kamila Norwida przy al. Wojska Polskiego 38 (wstęp wolny)

Autoportret poprzez ukazywanie wielości wcieleń, zmienności swojej fizyczności, jest próbą poszukiwania czegoś niezmiennego i stałego, swej niepowtarzalnej natury. Odkrywanie siebie poprzez autoportret fascynuje również Halinę Morcinek. Pociąga ją pokazanie pozornej nieskończoności zewnętrznego wyrazu człowieka, wielości wizerunku jednostki, skończonej przecież w swej naturze... Ujawnienie tajemnicy istnienia nie jest możliwe. Jednak samo zbliżanie się do indywidualnego wyobrażenia duchowego pierwiastka w człowieku daje artystce wiele satysfakcji (fragment tekstu z katalogu wystawy - Joanna Mielech)
Stowarzyszenie Magna Silesia, Mecenat Miasta Jelenia Góra
***

koncert pod dyrekcją Piotra Kajdasza w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Dolnośląskiej; w programie: Richard Strauss - Sextett Capriccio op. 85 na orkiestrę smyczkową, Wolfgang Amadeus Mozart - Koncert skrzypcowy D-dur KV 218, Felix Mendelssohn-Bartholdy - I Symfonia c-moll op. 11 - godz. 19.00 w sali koncertowej przy ul. Józefa Piłsudskiego 60 (bilety w cenie 20 zł, 10 zł)
Filharmonia Dolnośląska
***

spektakl „Kolacja dla głupca” Francis Veber, reżyseria Stefan Szaciłowski, scenografia Władysław Wigura; udział biorą: Katarzyna Janekowicz, Magdalena Kępińska, Piotr Konieczyński, Jarosław Góral, Jacek Grondowy, Jacek Paruszyński, Marek Prażanowski - godz. 19.00 na dużej scenie Teatru przy al. Wojska Polskiego 38 (bilet normalny 30 zł, ulgowy 20 zł, więcej na www.teatrnorwida.pl)

To współczesna komedia francuska, która swoją prapremierę miała w 1993 roku w paryskim Théâtre de Varieté i od razu okazała się artystycznym i frekwencyjnym sukcesem. Oto bohater - żyjący wygodnie i dostatnio wydawca dla urozmaicenia sobie i kolegom wolnego czasu, zaprasza na kolacje we wtorki gościa, którego kosztem on i jego przyjaciele chcą się zabawić - kogoś, kogo uważa za głupka, nieudacznika. Jednak tym razem cotygodniowe spotkanie będzie miało zupełnie nieoczekiwany finał …
„Kolacja dla głupca” to inteligentna komedia, satyra na francuską klasę średnią, z której przywarami autor rozprawia się bezlitośnie. Jej największe atuty, to nakreślone wyrazistą kreską sylwetki bohaterów, misterna intryga i dowcipne dialogi oraz wartka akcja z zaskakującymi pointami. Słowem - doskonała zabawa z odrobiną refleksji …
„Kolacja dla głupca” w swojej filmowej wersji znana jest pod tytułem „Kolacja dla palantów”. Napisał ją znany z błyskotliwych komedii i scenariuszy filmowych, Francis Veber. Sam autor jest laureatem najważniejszych francuskich nagród filmowych - Cezarów (właśnie za scenariusz „Kolacji dla palantów”). Był także wielokrotnie nominowany do tej nagrody jak i do Oscara za scenariusz do filmu „Klatka szaleńców” (1980 r.). Jest również reżyserem, ma na swoim koncie 12 filmów (m.in. „Plotka”, „Przyjaciel gangstera”, „Czyja to kochanka?”, „Upierdliwiec”) (info z teatru)
Miasto Jelenia Góra, Teatr im. Cypriana Kamila Norwida
***

15 - 16 września
Streetball Jelenia Góra ‘2012, turniej koszykówki ulicznej z okazji Września Jeleniogórskiego - od godz. 10.00 na Placu Ratuszowym
Klub Sportowy „Sudety”, Międzyszkolny Ośrodek Sportu
***

15 - 16 września
I Ogólnopolski Turniej Szachowy Dzieci i Młodzieży z okazji Września Jeleniogórskiego - hala sportowa przy ul. Złotniczej 12

***


15 września - sobota

Z kijkami za pan brat - godz. 9.00 zbiórka na przystanku autobusowym obok dworca PKP w Jeleniej Górze, przejazd autobusem do Kowar dworzec PKP, przejście przez centrum i dalej za znakami żółtymi idziemy do Budnik, dalej schodzimy do Karpacza Bachus, przystanek PKS skąd o godz. 17.20  powrót do Jeleniej Góry; trasa liczy około 15 km; Uwaga!  podczas wycieczki obowiązuje posiadanie kijków oraz odpowiednie obuwie do wędrowania po drogach górskich, szutrowych; osoby nie posiadające ważnej legitymacji PTTK na 2012 r. ubezpieczają się we własnym zakresie; osoby niepełnoletnie odbywają wycieczkę z dorosłym opiekunem; wycieczkę prowadzi przewodnik górski  Jan Jabłoński
PTTK Oddział „Sudety Zachodnie” Jelenia Góra
***

Akademia Rodziny - Akademia Mamy, warsztaty „Ja kobieta” - godz. 10.00-13.00 w ODK przy ul. Krzysztofa Komedy-Trzcińskiego 12 (zajęcia bezpłatne, zapisy w sekretariacie ODK lub pod tel. 075 - 75 31 831)

W czasie warsztatów zajmować będziemy się kobiecością, radzeniem sobie kobiet we współczesnym świecie, przekonaniami na temat kobiet. Kim jestem jako Kobieta, co mnie spotyka, co chcę zmienić? Przyjrzymy się stereotypom kobiecości i zastanowimy się jak odzyskać godność. Prowadzący: Ewelina Sikora - psychoterapeutka, od kilku lat zajmująca się sprawami i problemami kobiet. Żona i mama dwóch żywiołowych synów (info z ODK)
Miasto Jelenia Góra, Osiedlowy Dom Kultury
***

jeleniogórskie wycieczki sakralne; zwiedzanie kościołów Jeleniej Góry; prowadzenie Antoni Witczak - zbiórka godz. 10.00 fontanna Neptuna, Plac Ratuszowy
PTTK Oddział „Sudety Zachodnie” Jelenia Góra
***

Karkonoskie Miodobranie w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa - Dolny Śląsk: „Tajemnice codzienności”, staropolski stół „mlekiem i miodem płynący”, wyroby pszczelarskie, możliwość zakupu produktów pszczelarskich - godz. 10.00-17.00 na tarasie muzeum przy ul. Wolności 268
Miasto Jelenia Góra, Muzeum Przyrodnicze, Regionalny Związek Pszczelarzy w Jeleniej Górze
***

prelekcja prof. dr hab. Jana Kęsika Kierownika Zakładu Kultury Materialnej Instytutu Historycznego Uniwersytetu Wrocławskiego n/t „Tradycji tkackich Dolnego Śląska” w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa „Tajemnice codzienności” - godz. 12.00 w muzeum przy ul. Michałowickiej 32 (wstęp wolny)
Miasto Jelenia Góra, Muzeum Miejskie „Dom Gerharta Hauptmanna”
***

Festyn  Rekreacyjny „Orle ‘2012”; w programie m.in.: konkursy „rzut jajem”, „spacer na szczudłach”, dart i inne, gry i zabawy dla dzieci, dmuchana zjeżdżalnia, tor przeszkód, „małpi gaj”, puszczanie baniek mydlanych, malowanie twarzy, wata cukrowa, popcorn, wiele innych atrakcji - od godz. 15.00 na Osiedlu „Orle”
Ognisko TKKF „Orle” w Jeleniej Górze
***

Festiwal Muzyki Teatralnej ‘2012 oraz jubileusz XX-lecia Teatru Cinema
Historia muzyki w wykonaniu Teatru Komuna Warszawa - godz. 18.00 w sali widowiskowej przy ul. Cieplickiej 172 (wstęp wolny)

Komuna Warszawa działa od końca 2009 roku jako "pogrobowiec  i spadkobierca Komuny Otwock" - jak określają ją sami członkowie. Powstała w 1989 roku "anarchistyczna wspólnota działań", przyjęła nazwę Komuna Otwock (od miejsca zamieszkania uczestników), a w 1995 r. została zarejestrowana jako stowarzyszenie, którego obszarami działań były dziedziny: kultury i sztuki, edukacji, ochrony środowiska, ochrony praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także aktywizowania społeczności. Powołali ją do życia młodzi artyści - Grzegorz Laszuk (prawnik, grafik i designer) oraz Paweł Stankiewicz. KO była głosem pokolenia, które wkraczało w dorosłość w okresie transformacji ustrojowej w Polsce. Artyści, performerzy, animatorzy przybywali z różnych stron: ze świata subkultury (punk, anarchia, hipisowskiej), undergroundu muzycznego. Aktywnie popularyzowali idee socjalizmu utopijnego, feministyczne, ekologii i wegetarianizmu. Współpracowali także z warszawską grupą Ruch Społeczeństwa Alternatywnego. Za cel stawiali sobie jednak przede wszystkim działania dla społeczności lokalnej (malowanie graffiti, wieszanie ulotek, przygotowywanie koncertów w klubie "Smok", comiesięczny Dyskusyjny Klub Filmowy, organizacja wystaw w Galerii Miejsce, wydawanie gazetki "Info", prowadzenie nielegalnego radia Czosnek). Komuna Warszawa w swoich działaniach teatralnych zawsze doceniała i wykorzystywała materię muzyczną. Historia muzyki to muzyczny esej na aktorów i instrumenty specjalnie zbudowane na potrzeby spektaklu - muzyka od szamanizmu do industrialnego noise’u… To specyficzny wykład o tym co może być nazywane muzyką i jak tworzy się muzyka. Aktorzy posługiwać się będą zbudowanymi specjalnie dla potrzeb projektu instrumentami: organometrem, gitarsem i klawitorem…
Powstałe w ramach cyklu HISTORIE ŚWIATA W MUZYCE wydarzenia to performensy muzyczne: coś więcej niż koncert i coś innego niż spektakl teatralny. Projekt jest polem doświadczalnym badania narracyjnych możliwości muzyki. Nie myślimy o formach operowych i muzyce programowej w XIX-wiecznym stylu. Grono zaproszonych do cyklu gości gwarantuje różne punkty widzenia na współczesną muzykę i możliwości jej transformacji w kierunku opowieści (info z Muflona)
Miasto Jelenia Góra, Stowarzyszenie Teatr „Cinema”, Miejski Dom Kultury „Muflon”
***

koncert w wykonaniu Chóru Kameralnego Cantores Minores Wratislavienses; w programie utwory Jerzego Libana z Legnicy: Oratio (Collecta) pro Sigismundo Rege, Epistola de Sigismundo Rege, Ortus de Polonia, Magnificat - Tonus primus g, Magnificat - Tonus secundus D, Magnificat - Tonus tertius g, Magnificat - Tonus quartus A, Magnificat - Tonus quintus a, Magnificat - Tonus sextus F, Magnificat - Tonus septminus c Magnificat - Tonus octavus G, Ps.113 In exitu - Tonus peregrinus - godz. 19.00 w Teatrze Zdrojowym przy ul. Park Zdrojowy 1 (bilety w cenie 18 zł dorośli, dla dzieci 15 zł, grupowy dla dzieci 12 zł, rodzinny - 3 osoby 32 zł)

Chór kameralny Cantores Minores Wratislavienses został założony przez E. Kajdasza w 1966 roku. Pod kierunkiem obecnego dyrygenta Piotra Karpety (od 1991) chór został zmniejszony do 19 śpiewaków, by móc zgodnie z aktualnymi tendencjami wykonawczymi prezentować muzykę dawnych epok. Artyści zespołu występują także w mniejszych składach, od 4 do 12 osób, współpracują z innymi zespołami w Polsce i za granicą, a także występują jako soliści. Repertuar zespołu liczący ponad 800 pozycji obejmuje całą muzykę Europy od średniowiecza po muzykę współczesną. Zespół dał już 2500 koncertów, dokonał ponad 100 nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych (37 płyt), występował na licznych festiwalach. Podczas swych podróży zagranicznych odwiedził większość krajów europejskich, a także Izrael, Turcję, Gruzję, Armenię, Azerbejdżan i Meksyk. Nagrana w 2007 roku płyta "Jasnogórska Muzyka Dawna vol. 21" z utworami Józefa Elsnera otrzymała nominację do nagrody Fryderyk ‘2007. W 2008 r. zespół wystąpił m. in. po raz 36. na festiwalu Wratislavia Cantans, w 2009 m.in. na Warszawskiej Jesieni, a w 2010 na Gaude Mater (po raz 8.) z Paulem Eswoodem. W roku 2010 nagrał kolejne 4 płyty. W zależności od repertuaru i w miarę potrzeb chór jest powiększany, występuje wówczas jako Cantores Maiores Wratislavienses.

Piotr Karpeta ukończył Akademię Muzyczną w Katowicach, gdzie pracował później jako asystent. Przez 10 lat był chórmistrzem w Filharmonii Opolskiej, przygotowując kilkadziesiąt programów koncertowych oraz nagrań (w tym 4 LP). Od 1991 roku jest dyrektorem naczelnym i artystycznym Wrocławskich Kameralistów, prowadząc chór Cantores Minores Wratislavienses. Jest współzałożycielem i solistą zespołu Ars Cantus oraz Chóru Męskiego Cerkwi Prawosławnej św. św. Cyryla i Metodego we Wrocławiu Oktoich. Występował jako dyrygent i śpiewak w ponad 20 krajach świata, brał udział w kilkudziesięciu programach zarejestrowanych przez Polskie Radio i Telewizję Polską oraz w ponad 20-tu nagraniach płytowych (info z www.cantores.art.pl)

GEORGIUS LIBANUS LEGNICENSIS
Jerzy Liban z Legnicy (1464 - po 1546) zajmuje trwałe i ważne miejsce w polskiej kulturze epoki renesansu. Był wybitnym filologiem (opanowana łacina, greka, hebrajski), wszechstronnym humanistą, teoretykiem muzyki, pedagogiem, wydawcą, poetą i kompozytorem. Pochodził prawdopodobnie z niemieckiej rodziny Weihrauch („kadzidło”, greckie „libanos”). Początkowe wykształcenie zdobył w rodzinnym mieście Legnicy, w szkole kolegiackiej przy kościele św. Piotra i Pawła. Od 1494 roku studiował w Akademii Krakowskiej, a następnie w Kolonii. W 1501 roku powrócił do Krakowa. W Akademii otrzymał stopień bakałarza (1502) i dyplom magistra Artium - Magistra sztuk (1511). Odtąd całe życie przebywał i pracował w Krakowie. Wykładał w Akademii, a w szkole przy Kościele Mariackim pracował jako kantor, pedagog i rektor. Jerzy Liban, chociaż niemieckiego pochodzenia, pracą i życiem związał się z Polską. Czuł się Polakiem. O Polsce pisał „patria nostra” (ojczyzno nasza), a język polski nazywał mową naszych ojców („semo patrium nostrum id est Polonus”). Umarł w Krakowie po 1546 roku. Jerzemu Libanowi przypisuje się szesnaście prac, z których część została opublikowana, jak np. grecka antologia pism ojców Kościoła (1528), Ekonomika Arystotelesa (1537), Carmina Sibyllae Erythrerae - Przepowiednie Sybilli Erytrejskiej (kilka wydań) oraz dzieło De philosophiae laudabilis oratio - Mowa pochwalna o filozofii (1537). W tych wydanych przez siebie pracach Jerzy Liban omawia wszechstronnie zagadnienia z zakresu filologii, filozofii, historii, medycyny, prawa, teologii i muzyki. Dwa pisma poświęcił jednak wyłącznie muzyce. Pierwsze pismo De accentrum ecclesiasticorum exquisita ratione (Wybrana metoda stosowania akcentów kościelnych), dedykowane Piotrowi Gamratowi, Biskupowi krakowskiemu i Kanclerzowi Akademii Krakowskiej, ukazało się bez daty druku (około 1539 r.), wydane staraniem Macieja Scharffenberga. Autor omawia w nim akcentację i prozodię śpiewów liturgicznych. Jako przykłady wzorowego wykonania załącza z własnym tekstem modlitwę (oratio seu collecta) Za zgodę, za pokój, za Króla - Oratio pro Sigismundo Primo Rege (za Króla Zygmunta I Starego) oraz lekcję („epistorale paradirma - wzór lekcji) wychwalającą życie i działalność królewską (Discantus, Altus, Tenor, Contra Tenor) umieszczony na czterech paginachosnuty na melodii XIII - wiecznej antyfony chorałowej Ortus de Polonia (Pochodzący z Polski). Kompozycja ta poświęcona św. Stanisławowi, Patronowi Polski, powstała jak zaznacza autor w 1501 roku z okazji przybycia do Krakowa. Drugi traktat muzyczny De musicae laudibus oratio (Mowa pochwalna o muzyce) ukazał się w 1540 roku w drukarni krakowskiej pod opieką Jana Halicza. Pismo zawiera, jak zaznacza autor, wykład jaki wygłosił w Krakowie w 1528 roku (prawdopodobnie w Szkole Mariackiej). Na wstępie znajduje się entuzjastyczna pochwała muzyki, następnie omawiane są podstawowe zagadnienia z teorii muzyki, a szczegółowo rozprawia Liban o tonach psalmowych (8 Toni psalmorum i Tonys peregrinus). Do tych rozważań dołączone zostały krótkie polifoniczne przykłady pierwszego wiersza magnificatu w ośmiu tonach i psalmu 113 In exitu w tonie peregrinus. Te dwa starodruki są więc dzisiaj jedynym źródłem twórczości muzycznej Jerzego Libana. W jego dorobku twórczym były jeszcze inne utwory muzyczne, które nie zachowały się. Wiemy, że skomponował Saphicon, odę saficką z własnym tekstem ku czci Biskupa Piotra Tomickiego (wykonana na pogrzebie tego Dostojnika w 1535 roku), Elegiacon (Elegia) z 1538 r. dedykowana Franciszkowi Bonerowi oraz 26 czterogłosowych kompozycji do poezji Boecjusza i Horacego. Z jego wypowiedzi (De accentum...) można wnioskować, że i swoim uczniom przekładał do komponowania teksty poetyckie. Jerzy Liban tworzył utwory poetyckie, jak wspomniana już oda saficka i elegia. Jego dziełem poetyckim jest również 5 - zwrotkowa modlitwa św. Stanisława: Exurgat omnis populus Christi invocare Mrtyrem... (Niech powstanie cały lud, aby czcić Męczennika Chrystusowego). Do wykonania tego tekstu autor proponuje melodię znanego hymnu Gaude mater Polonia. Tylko w opisanych starodrukach zachowały cię utwory polifoniczne Jerzego Libana. Są to następujące kompozycje: Ortus de Polonia, 8 Magnificatów (w ośmiu tonach psalmowych) i psalm 113 In exitu Israel de Aegypto (w tonie peregrinus). Z tych utworów jedynie kompozycja Ortus de Polonia była dotychczas znana (publikowana i wykonywana). Pozostałe utwory dołączane były dwukrotnie do prac naukowych jako załączniki (transkrypcje) bez możliwości praktycznego wykorzystania w chóralistyce. Po raz pierwszy więc przywracamy do życia muzycznego wszystkie zachowane kompozycje Jerzego Libana. Do dziesięciu utworów polifonicznych dodajemy dwa przykłady śpiewu chorałowego z łacińskim tekstem kompozytora (Oratio i Lectio). Transkrypcje i opracowania muzyczne dokonane przez Jana Węcowskiego opierają się na starodrukach, egzemplarzach Biblioteki Ossolineum we Wrocławiu: De accentum ecclesiasticorum exquisita ratione (sygn, XVI 0 757) i De musicae laudibus oratio (sygn. XVI 1.020). Na podstawie przygotowanych kompozycji Jerzy Liban jawi się jako utalentowany twórca. Sprawnie operuje zarówno homofonią (nota contra notam) jak i stylem imitacyjno - polifonicznym. Jego twórczość cechuje ponadto głęboki liryzm i subtelna ekspresja. Prace i kompozycje Jerzego Libana mają też charakter wyraźnie dydaktyczny i bardzo praktyczny. Przeznaczone były one - jak można przypuszczać - dla studentów Akademii Krakowskiej oraz ówczesnych szkół klasztornych i katedralnych. Opera omnia - wszystkie znane nam dzisiaj dzieła Jerzego Libana, odznaczające się talentem i kunsztem ówczesnej polifonii, powinny być włączone na stałe do repertuaru polofonii polskiego i europejskiego renesansu. Jan Węcowski (info z teatru)
Miasto Jelenia Góra, Zdrojowy Teatr Animacji
***

spektakl „Kolacja dla głupca” Francis Veber, reżyseria Stefan Szaciłowski, scenografia Władysław Wigura; udział biorą: Katarzyna Janekowicz, Magdalena Kępińska, Piotr Konieczyński, Jarosław Góral, Jacek Grondowy, Jacek Paruszyński, Marek Prażanowski - godz. 19.00 na dużej scenie Teatru przy al. Wojska Polskiego 38 (bilet normalny 30 zł, ulgowy 20 zł, więcej na www.teatrnorwida.pl)

To współczesna komedia francuska, która swoją prapremierę miała w 1993 roku w paryskim Théâtre de Varieté i od razu okazała się artystycznym i frekwencyjnym sukcesem. Oto bohater - żyjący wygodnie i dostatnio wydawca dla urozmaicenia sobie i kolegom wolnego czasu, zaprasza na kolacje we wtorki gościa, którego kosztem on i jego przyjaciele chcą się zabawić - kogoś, kogo uważa za głupka, nieudacznika. Jednak tym razem cotygodniowe spotkanie będzie miało zupełnie nieoczekiwany finał …
„Kolacja dla głupca” to inteligentna komedia, satyra na francuską klasę średnią, z której przywarami autor rozprawia się bezlitośnie. Jej największe atuty, to nakreślone wyrazistą kreską sylwetki bohaterów, misterna intryga i dowcipne dialogi oraz wartka akcja z zaskakującymi pointami. Słowem - doskonała zabawa z odrobiną refleksji …
„Kolacja dla głupca” w swojej filmowej wersji znana jest pod tytułem „Kolacja dla palantów”. Napisał ją znany z błyskotliwych komedii i scenariuszy filmowych, Francis Veber. Sam autor jest laureatem najważniejszych francuskich nagród filmowych - Cezarów (właśnie za scenariusz „Kolacji dla palantów”). Był także wielokrotnie nominowany do tej nagrody jak i do Oscara za scenariusz do filmu „Klatka szaleńców” (1980 r.). Jest również reżyserem, ma na swoim koncie 12 filmów (m.in. „Plotka”, „Przyjaciel gangstera”, „Czyja to kochanka?”, „Upierdliwiec”) (info z teatru)
Miasto Jelenia Góra, Teatr im. Cypriana Kamila Norwida
***


16 września - niedziela

Relaks z Rowerem - godz. 10.00 zbiórka i start, Plac Ratuszowy, Jeżów Sudecki, Płoszczynka, Rząśnik, Sokołowiec, Lubiechowa, Przełęcz Widok, Dziwiszów, Jelenia Góra; trasa liczy około 55 km; Uwaga! podczas wycieczki możemy zbierać punkty do odznaki kolarskiej; uczestników obowiązuje jazda w kaskach, posiadanie podstawowego zestawu naprawczego, oświetlenia rowerowego; osoby nie posiadające ważnej legitymacji PTTK na 2012 r. ubezpieczają się we własnym zakresie; osoby niepełnoletnie odbywają wycieczkę z dorosłym opiekunem; uczestników obowiązują zasady prawidłowego poruszania się w ruchu drogowym; Uwaga! ze względu na bezpieczeństwo organizator ma prawo do zmiany, skrócenia lub całkowitego odwołania trasy; wycieczkę prowadzi Jan Jabłoński
PTTK Oddział „Sudety Zachodnie” Jelenia Góra
***

Piłkarski Turniej Orlików i Żaków w ramach Września Jeleniogórskiego; mecze turniejowe odbędą się w godz. 10.00-16.30 na dwóch boiskach:  przy ul. Nowowiejskiej boisko KKS Jelenia Góra dla drużyn Żaków rocznik 2004-2005 (10 zespołów) oraz w Jeżowie Sudeckim przy ul. Sportowej dla drużyn Orlików rocznik 2002-2003 (12 zespołów)
Okręgowy Związek Piłki Nożnej
***

jubileuszowy XX zlot MB/8 Club Poland pod patronatem Prezydenta Miasta Jeleniej Góry; zlot zabytkowych mercedesów; zakończenie zlotu, konkurs elegancji - godz. 11.00-13.00 na Placu Ratuszowym; więcej na www.w114-115.org.pl
***

spektakl „Bajka o Księciu Pipo, Koniu Pipo i Księżniczce Popi” Pierre Gripari, reżyseria Michał Derlatka, scenografia Michał Dracz, muzyka Karbido/Igor Gawlikowski, światło Alicja Pietrucka - godz. 16.00 w Teatrze Zdrojowym przy ul. Park Zdrojowy 1 (bilety w cenie 18 zł dorośli, dla dzieci 15 zł, grupowy dla dzieci 12 zł, rodzinny - 3 osoby 32 zł)

Książę Pipo w dniu swoich 15-tych urodzin wraz z Koniem Pipo opuszcza bezpieczne mury zamku swoich rodziców. Koń ponosi go i wpada w czeluść krateru wulkanu. Od tej pory świat zmienia się nie do poznania. Nie ma bramy, a z otaczającego zamek muru została kupa gruzu. Nie ma też już zamku. Jest mała, zmurszała zagroda i błotniste podwórko. Przy wejściu do zagrody stoi jakaś kobieta... Bez wątpienia ta kobieta jest czarownicą - myśli Pipo - Rzuciła zły czar na park, na zamek i na całe królestwo. Podszyła się pod moją matkę i zabrała ze sobą złośliwego karła, żeby zastąpił mego ojca. Lecz gdzie jest mój prawdziwy ojciec i moja prawdziwa matka? Pragnę, chcę odnaleźć swoich rodziców i całe nasze królestwo, takie, jakim było dziś rano! Książę rozpoczyna wędrówkę w poszukiwaniu swoich prawdziwych rodziców i pięknego, prostego i jasnego świata, takiego, jakim go znał będąc jeszcze dzieckiem. Bajka o Pipo, jak mówi sam autor, jest to w przybliżeniu bajka o wszystkich królewskich synach świata. Bajka o Pipo to zatem możliwa historia każdego z nas. Uniwersalna opowieść o dorastaniu, o przemijaniu, o wierności sobie i o niezłomnym poszukiwaniu w życiu tego, co wydaje nam się najważniejsze... (info z teatru)
Miasto Jelenia Góra, Zdrojowy Teatr Animacji
***

spektakl „Kolacja dla głupca” Francis Veber, reżyseria Stefan Szaciłowski, scenografia Władysław Wigura; udział biorą: Katarzyna Janekowicz, Magdalena Kępińska, Piotr Konieczyński, Jarosław Góral, Jacek Grondowy, Jacek Paruszyński, Marek Prażanowski - godz. 19.00 na dużej scenie Teatru przy al. Wojska Polskiego 38 (bilet normalny 30 zł, ulgowy 20 zł, więcej na www.teatrnorwida.pl)

To współczesna komedia francuska, która swoją prapremierę miała w 1993 roku w paryskim Théâtre de Varieté i od razu okazała się artystycznym i frekwencyjnym sukcesem. Oto bohater - żyjący wygodnie i dostatnio wydawca dla urozmaicenia sobie i kolegom wolnego czasu, zaprasza na kolacje we wtorki gościa, którego kosztem on i jego przyjaciele chcą się zabawić - kogoś, kogo uważa za głupka, nieudacznika. Jednak tym razem cotygodniowe spotkanie będzie miało zupełnie nieoczekiwany finał …
„Kolacja dla głupca” to inteligentna komedia, satyra na francuską klasę średnią, z której przywarami autor rozprawia się bezlitośnie. Jej największe atuty, to nakreślone wyrazistą kreską sylwetki bohaterów, misterna intryga i dowcipne dialogi oraz wartka akcja z zaskakującymi pointami. Słowem - doskonała zabawa z odrobiną refleksji …
„Kolacja dla głupca” w swojej filmowej wersji znana jest pod tytułem „Kolacja dla palantów”. Napisał ją znany z błyskotliwych komedii i scenariuszy filmowych, Francis Veber. Sam autor jest laureatem najważniejszych francuskich nagród filmowych - Cezarów (właśnie za scenariusz „Kolacji dla palantów”). Był także wielokrotnie nominowany do tej nagrody jak i do Oscara za scenariusz do filmu „Klatka szaleńców” (1980 r.). Jest również reżyserem, ma na swoim koncie 12 filmów (m.in. „Plotka”, „Przyjaciel gangstera”, „Czyja to kochanka?”, „Upierdliwiec”) (info z teatru)
Miasto Jelenia Góra, Teatr im. Cypriana Kamila Norwida
***

Galeria zdjęć

Ostatnie aktualności

Wszystkie aktualności

Pogoda w regionie

copyrights © 2010 - Wszelkie prawa zastrzeżone. design: Encja.com

encja.com parp

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013